(Nesten) fullmåne og pannekaker

Etter en stressende og relativt kjedelig uke avsluttet med en og en halv time tennistrening, der jeg konstaterte at serve er atskillig vanskeligere enn det ser ut som, var det med stor glede jeg pakket sekken og reiste til fjells på fredag. Jeg reiste sammen med farfar, noe som er mye gøyere enn det kanskje kan høres ut som. Han er nok over gjennomsnittet sprek til å være noen år over åtti og er utrolig morsom. Sammen finner vi på en del morsomme ting, mens han forteller om turer til Grønland, Canadas villmark og indianere. Men i hvert fall, vi reiste på fjellet!

Det begynte med en litt kjip beskjed når jeg slå på kameraet for å ta bilde av en flott solnedgang: NO MEMORY CARD. Litt amatørmessig å la minnekortet stå igjen i pcen når en pakker kameraet, men sånn går det når jeg skal kjappe meg. Jaja.

En helt blå himmel gikk etterhvert over i svart og månen kom til syne. Hadde det ikke vært for at jeg viste at det hadde vært fullmåne natten før ville jeg sagt at det var fullmåne, men det viste jeg jo da altså. Men fremdeles var månen stor og ikke langt i fra full. Stjernene var det sinnsykt mange av og en trengte ikke hodelykt ute, måneskinnet fikset lys nok. Så, da det var tid for å si god natt tok jeg like godt med meg liggeunderlag og sovepose og la meg på gresset utenfor hytten. Det var ikke akkurat den mest søvnfylte natten jeg har hatt, og litt småkaldt var det innimellom, men det var absolutt den med best utsikt! Litt skuffet var det likevel da jeg midt på natten oppdaget at jeg lå hardere og hardere og at dette skyldes at liggeunderlaget lekker. Men men, en kopp kakao til frokost fikser det meste. 

Etter frokost ble sekken pakket: multifuelbrenner, pannekakerøre, kjeks, sjokolade og solbærtoddy, og vi var klar for tur. Etter en stund ble leir etablert, i nydelig sol og blå himmel, og den nye, aldri brukte brenneren satt opp. Siden jeg aldri har prøvd den leste jeg bruksanvisningen og gjorde som det stod. Likevel fikk jeg ikke fyr i den. Etter utallige forsøk måtte vi se oss slått og pakket skuffet pannekakerøren ned igjen. Resten av provianten ble derimot inntatt med desto større glede før det bar tilbake til hytten. Der prøvde jeg med på å lage selvlaget te, etter at farfar i sommer fortalte at tørket kjerringrokk kunne brukes til te. Dette ville jeg selvfølgelig prøve, og plukket og hang til tørk, noe jeg hadde glemt helt til jeg fant det nå. Teen ble rimelig dårlig, men med masse sitron og sukker ble det faktisk ikke så veldig gale. Bortsett fra at den lukter våt hest...

Selv om mat smaker best ute på tur, smakte det absolutt ikke dårlig med pannekaker til kvelds! Utpå kvelden begynte det å snø og regne så denne natten ble tilbrakt under tak. Etter to flotte dager med kos, latter og avslapping var det, etter først å ha fanget en ørret med hendene, hjem til skole, lekser, flybillettbestilling og andre kjedelige ting som må fikses. Men nå oppfylt med energi, og bare 4 dager til foredrag med Børge Ousland!

Dessverre ble dette et kjedelig innlegg uten bilder, etter min allerede nevnte tabbe.