Kajakk på Sotra

Med langhelg og fri på fredag og mandag fikk jeg lånt meg en kajakk, og jeg og Ingrid benyttet muligheten til padletur.

Finnes det bedre frokostbord?


Vi startet på Misje fredag ettermiddag og padlet sørover. Vi padlet ikke langt første dagen, brukte heller god tid og gikk i land på en øy og leitet etter teltplass. Da vi ikke fant noe særlig fint der, padlet vi videre til Søra Sandøyna. Der fant vi en flott plass på toppen av øyen, og slo opp telt. Teltet mitt er av typen der en slår opp innerteltet først, og så hiver ytterduken over. Dette er herlig om sommeren visst en bare vil bruke innerteltet. Lett tilgjengelig drivved gjorde båltenningen lett, men pga. stor brannfare slukket vi det så fort vi hadde lagd mat. Vi ville jo ikke starte en ny storbrann på Sotra. På kvelden ble det en flott solnedgang fra teltplassen vår!

Neste morgen tok vi livet ganske med ro, spiste frokost, vasket opp og pakket ned. Innen kajakkene var ferdigpakket og vi var ombord, var klokken alt blitt halv to! Det er tydelig at vi må effektivisere teltrutinene våre en smule ved framtidige turer... Da vi endelig kom oss på vannet fikk vi nok en herlig dag! På veien hadde vi lagt inn en stopp på God Tur sin padlefestival på Langøyna for å fylle på ferskvann. Lengre kom vi ikke den dagen, da vi fikk lov å bli værende der og delta på festivalen. Dette var vi kjempeglade for og vi ble selvfølgelig værende. Resten av dagen gikk med til SUP padling, grilling og foredrag med Anders Thygesen, som har padlet Norge på langs i hjemmelaget Grønlandskajakk. Imponerende tur og inspirerende foredrag!

Søndag ble vi med på Rockhopping. Dette var noe jeg aldri hadde hørt om, i hvert fall aldri hadde trodd jeg skulle prøve, men det var utrolig gøy! Vi var fire stykker og en veldig flink instruktør, og jeg lærte masse. Vi var på tur fra halv ti om morgenen til fire på ettermiddagen, men tiden gikk utrolig fort og jeg kunne gjerne holdt på mye lengre. Vi storkoste oss hele gjengen tror jeg. Fremdeles i nydelig vær måtte vi dessverre pakke sakene om kvelden, da vi ble hentet. Turen var over, men denne kommer jeg til å huske lenge!

Mandag, som var siste forberedelsesdag til eksamen, dro jeg like godt til fjells. Det finnes ikke bedre eksamensforberedelse, det er jeg i hvert fall overbevist om!



Nydelig teltplass, og luftig telt.
Ikke akkurat vanskelig å lage bål når en har en diger haug tørr drivved!
Tannpuss
Ikke gale å våkne opp til dette her!

SUP =D
Kajakkpakking på høyt nivå!
Padle over? Nei, vi går!
Svært elegant oppstigning av Ingrid.
Og nedstigning. Greit å ha tørrdrakt i glatt tang...

Nyter utsikten...
... og frokosten!
Navigatøren vår sjekker kartet

Som å padle i syden...
Humøret er som vanlig på topp!
Vi testet SUP på padlefestivalen !

På langøyna, og God Tur sin padlefestival.