Juleferie og mindre turer

Da var juleferien rundt halvveis, og foreløpig brukt godt til turer rundt om i nærheten. Jeg fikk flere friluftslivsting som jeg trengte og ønsket med til jul og dette må prøves! Av dette var: Mammut Ajungliak tyin 5 season sovepose, Gerber Bear Grylls multiverktøy (etter at min leatherman forsvant et sted på fjellet), Ulvang rav genser (allerede min favoritt, utrolig behagelig, varm og fin genser), kjelesett, snøspade og ullundertøy. I tillegg fikk jeg også den nyeste boken til Cecilie Skog (som er mitt store forbilde), Antarktis, og denne koser jeg meg med nå etter tur. Anbefales! 

Etterhvert kommer jeg nok til å skrive noen tester av utstyret jeg bruker på tur som for eksempel sko og sovepose, altså mine personlige meninger om utstyret ut i fra min bruk :)  

For noen dager siden hadde jeg med meg lillebroren min opp i gapahauken min, som jeg har bygget i skogen ikke så langt hjemmenfra. Vi hadde en koselig tur med bål og kakao, og Marius beskrev skogen som trollsk, som var et veldig passende ord. Satser på å ta med den nye soveposen og overnatte der en dag! 

I dag var jeg ute på en usedvanlig fuktig tur. Det høljet ned, dvs. bortover, med regn og blåste kraftig. Allikevel er det nok ingenting i motsetning til det som har vært i deler av landet de siste dagene, og med god vanntett Bergans-bekledning er det ut på tur uansett vær.

I det siste har det kun vært små dagsturer, men en vintertur på Hardangervidden er under planlegging.

For de som er interessert i det, kan jeg nevne at jeg stort sett har ett av to kameraer med meg på tur, eller begge. Så ofte som mulig har jeg med speilreflekskameraet mitt, Pentax K-x. På litt våtere turer, som kajakkturer og dager med dårlig vær har jeg med et Olympus Tough Lite 850 SW. Dette er et lite og vanntett kamera som tåler mye juling og gir greie bilder og film. Bildet under er fra idag og tatt med Olympus.