Padlefestivalen 2014

Padlefestivalen 2014 må være årets høydepunkt for de fleste som er interessert i padling. Her får du padling, festival, hyggelige folk, fint vær og mye mer, på ett og samme sted. Festivalen startet allerede tirsdag 20 mai og varer helt til søndag. Altså hele 5 dager padling for de ivrigste, men det er flest folk der i helgen. Jeg og Ingrid tok selvsagt turen - og her får dere vårt referat!
Ingrid ankom allerede på tirsdag, og bortsett fra å padle brukte hun tiden på å sende meg bilder som jeg måtte lide meg gjennom mens jeg jobbet og ventet på å sette meg på flyet. 
Fredag var jeg endelig kommet meg den lange veien fra Kirkenes og var veldig klar for å flytte inn i ferdig oppslått telt - snakk om luksus. Ingrid på førstehjelpskurs, og etter det brukte vi tiden til å forbedrede oss til kvelden - da vi skulle holde foredrag om den kommende turen vår. En smule skremmende, og vi var vel litt nervøse i forkant, en kanskje mer enn en annen av oss... Men, vi kom oss da gjennom, og fikk mange hyggelige tilbakemeldinger. Nå kunne vi senke skuldrene og gjøre oss klar til neste dag. 
Lørdag morgen braket det løs med padling i bevegelig vann. Vi valgte dette for å lære mer om hvordan kajakken oppfører seg i strøm, og hvordan vi skal håndtere dette, og det fikk vi mer erfaring med. Med flink instruktør og flott vær ble det en nydelig dag. Etter noen herlige timer på vannet padlet vi rolig tilbake. Der ventet etterhvert Head to head challenge som vi plutselig var påmeldt til. Det ble både slitsomt og veldig morsomt, og da jeg overraskende nok gikk videre til finalen ble jeg introdusert for en sit-on-top kajakk for første gang. Erfaringen er helt klart jeg kommer til å holde meg til havkajakk, men det var morsomt likevel :) Med grilling og interessante foredrag av Jim Cummings fra Werner og Kokatat gikk resten av kvelden fort, og det var deilig å krype i posen til slutt. Soveposen jeg brukte var en omtrent helt ny dunsovepose, og det var utrolig deilig. 
Søndag gikk vi for brottpadling/rockhopping. Uansett hva en velger å kalle det - dette er gøy! Været var selvfølgelig med oss i dag og, og vi padlet utover mot det åpne hav. Vi brukte dagen til å leke langs land her ute og i bølgene. Lunsjen ble inntatt i solen på en øy og på padleturen tilbake hadde vi vannkrig og litt av hvert. Vel inne ble det litt leking i kajakkene. Vi brukte selvfølgelig tiden fornuftig og speed launch, stående padling og selvfølgelig å stå på hodet i kajakken var målet. Mens vi plasket rundt var stedet begynt å tømmes for folk, og utpå kvelden var det ikke mange igjen. Plutselig gikk stedet fra å være fullt av telt og kajakker overalt, til nesten tomt. Jeg hadde heldigvis fått fri mandag også, og dermed tok vi en dag ekstra på Langøy, sammen med noen fra God-tur og noen av guidene/kursholderne. 
Mandag gikk morgenen med til å rigge ned, før vi igjen gjorde oss klar for en liten økt på vannet. Dagens aktivitet var å komme seg rundt en liten øy i kajakk. Høres lett ut, helt til en ser kajakken. Den vi skulle bruke var en super ustødig konkurransekajakk. Når kajakken lå på vannet veltet den. Så da kan en jo tenke seg når en faktisk skulle sitte i den... Men morro var det, og de litt mer drevne kajakkpadlerne av oss klarte seg veldig bra. Jeg og Ingrid har derimot litt å gå på. Etterhvert var det på tide å avslutte da jeg måtte rekke flyet mitt nordover. Å dra hjem for helgen ble ganske hektisk - men det var helt klart verdt det! 
Kort oppsummert kan vi si at festivalen har vært helt konge! Vi har møtt masse flotte folk, fått padlet mye og generelt storkost oss! Vi gleder oss til neste år - visst vi er kommet oss hjem fra tur stiller vi selvfølgelig klare siste helgen i mai! 

Ingrid og Mark tar livet med ro, mens jeg tauer de...




Aldri lurt å gi Ingrid kamera...
Kjempefornøyd!



Dette går jo kjempebra! 




Vi forbereder oss til foredrag - med fin utsikt over festivalområdet! 
Tidlig morgenidyll på Langøy.
Action i Head-to-head challenge!

Alle må gjennomføre en valgfri egenredning før målstreken.
Starten i herre pro klassen
Kyrre Flotve fra God-tur i ledelsen.
Speaker Jim Cummings intervjuer Ashley Williams etter målgang.
I finalen padler en selvfølgelig sit-on-top kajakker, og siste stykke padles stående.
Min første erfaring med sånne kajakker (båt tre fra venstre).


Kvelden senker seg på Langøy...
Ingrid prøver seg i konkurransekajakken


Strømpadling
Ingrid og jeg nyter livet

Rolig lunsj

Rockhopping


Jippi!





Vannkrig

Kan du stå på hodet i kajakken kanskje?
Ronny Riise fra God-tur var ganske stødig i kajakken