Om hjemmelaget turmat

Har du noen gang tenkt på å droppe Real turmat denne gang, og lage din egen? Tørke det selv, og kanskje vakuumpakke det og? Det har i hvert fall jeg! Og nå, når jeg går hjemme etter en operasjon har jeg masse fritid, som jeg blant annet bestemte meg for å bruke til å tørke mat!




Jeg gikk til innkjøp av en tørkemaskin (dehydrator) og en vakuumpakker. Resultatet ble ganske bra! Enkelte grønsaker kan en fjerne opptil 90% av vekten på! Har nå vakuumpakket brokkoli, paprika, gulrøtter og championg sammen, så nå er det en slags grønsak/soppblanding klar til tur! Ellers har jeg noen poser med kun en sort. Eple var ganske godt til snacks.

Min erfaring med tørking av mat er at det er veldig tidkrevende, men visst en har tid er det koselig å holde på med. En kan gjøre mye annet mens maten tørker, det som tar tid er å gjøre det klart til tørking, samt etterarbeid. Med mat en har lagd selv har en full kontroll på hva turmaten inneholder. Og, ikke minst, det er billigere enn butikkkjøpt! Anbefaler folk å prøve seg fram, søke litt på nettet, lage egene oppskrifter, og nyte maten! :)

Utstyr: en trenger egentlig bare en steikeovn, men med en egen tørkemaskin slipper en å okkupere ovnen hele dagen! Jeg fant en veldig billig en. I tillegg blir holdbarheten enda bedre med en vakuumpakker. Her er link til det jeg har kjøpt:
OBH Nordeca vakuumpakker
Menuett dehydrator

Her har jeg oppsummert hvordan jeg har gjort det!

Tørking av kjøttdeig: 
Til tross for at jeg har lest hvor lite egnet kjøttdeig er for å tørke selv bestemte jeg meg for å prøve. Har lest mye når det kommer til temperatur, forbehandling og steketid, men bestemte meg for å bare prøve meg litt fram. Da tørkemaskinen min bare er til frukt, grønsaker og sopp brukte jeg steikeovn. Slik gjorde jeg det:

1. Stekte kjøttdeigen litt ekstra lenge, uten olje/smør. Helte vekk overflødig væske midt i steikingen. Krydret kjøttet i pannen.
2. Lot kjøttet ligge litt på tørkepapir for å trekke vekk fett.
3. Fordelte det på et steikebrett og en rist.
4. 60 grader varmluft  med døren på gløtt i 11 timer i steikeovn.
5. Da det fremdeles var ganske fettete tok jeg det ut, prøvde å trekke ut litt mer fett med tørkepapir før jeg igjen satte det i ovnen på et spesielt bakepapir som skal suge til seg fett.
6. 1 time til i oven.

Når det kommer til det med å fjerne så mye fett som mulig fra kjøttdeigen er grunnen at fettet har lett for å bli harskt når det står over tid. Ellers vil en jo gjerne ha så mye fett som mulig turmaten. Nå var 800 g kjøttdeig forvandlet til 228 gram innskrumpede og steinharde klumper, klar for å vakuumpakkes. Halvparten pakket jeg aleine, mens andre halvdelen ble pakket sammen med en pose potetmos. Av denne tok jeg en smaksprøve som jeg lot trekke litt i vann. Jeg vil absolutt kalle resultatet spiselig, til tross for at kjøttdeigen fremdeles var ganske hard.

Erfaringen min var at kjøttdeig krever litt ekstra for å få vekk fettet. Det spesialbakepapiret fungerte veldig effektivt.



Tørking av strimlet svinekjøtt: 
1. Stekte det uten smør/olje.
2. Fordelte det på et brett og en rist.
3. 60 grader varmluft med døren på gløtt i X timer
4. Avkjølte det og vakuumpakket.

Dette kjøttet var mye enklere enn kjøttdeig, da det inneholder mindre vann og fett.



Tørking av frukt, grønnsaker og sopp: 
Tørkemaskinen min skal kun tørke frukt, grønnsaker, sopp og slikt (vet egentlig ikke hvorfor). Jeg har prøvd brokkoli, gulrot, sjampinjong, eple og paprika.

1. Grønsaker kokte jeg først og lot det renne godt av seg.
2. Kuttet alt i tynne skiver/biter.
3. Fordelte det på rist/stekeplater.
4. Jeg begynte på 55 grader i ca. 4-5 timer, før jeg slo opp på 60 grader de siste 4 timene. I steikeovn fungerer varmluft med døren på gløtt bra.
5. Byttet litt plass på ting, slik at det som krever mest tørking var nederst.
Brokkoli krymper betraktelig! 
Gulrøttene før og etter tørking. 
Sjampinjong, paprika og eple. 
Vakuumpakkeren i ferd med å vakuumere kjøttdeigen.
Til høyre: kjøttdeig og potetmospulver. Til venstre: paprika, gulerøtter, brokkoli og sjampinjong.