På rypejakt for første gang


Etter å ha bestått jegerprøven på skolen var det tid for rypejakt, for første gang. Vi skulle til Gråsida på Voss, og sove på Torfinnsheim, en stor, ubetjent DNT-hytte. Jeg hadde med meg pappa sin hagle, men gamasjer hadde jeg glemt. Vi ble overrasket av snøvær, og vist en skulle dømme ut fra snømengden ville jeg sagt at det var midt i vinterferien. Det var egentlig i slutten av oktober. Men i hvert fall, vi brukte første dagen ute på jakt noen timer, før vi hadde en liten pause i hytten pga. været var veldig dårlig med mye vind og tåke. Det klarnet derimot raskt opp og vi gikk en liten gjeng ut igjen og rakk en tur til før det ble mørkt. Vi så ingen ryper hele dagen, de var som forduftet i snøen.






Neste dag stod vi opp tidlig og spiste frokost, men været var så dårlig at det ikke var vits å gå ut en gang. Sterk vind, det snødde og vi så ingenting. Det var så vidt jeg fant utedassen! Så vi slappet av i hytten en stund. Til slutt gikk vi likevel ut, men det så lenge ut til å bli like dårlig utbytte som dagen før. Mens jeg lå og kavet med snø til livet og savnet skiene mine veldig, så plutselig han jeg gikk med, en fjellrype i kikkerten. Den satt på en hylle et stykke fra oss og etter litt leiting fant jeg den også. Vi prøvde å komme oss nærmere, sånn at jeg kunne prøve å skyte den, men før vi var nærme nok lettet den og forsvant. Kjipt, men vi hadde i hver fall sett en rype kunne jeg melde videre til resten på radioen. Det ble også den eneste vi så og etter lunsj i fjellduken returnerte vi til hytten, pakket sakene og måtte reise hjem.
Det klarnet opp en liten stund...
... men stort sett så det slik ut, hvis ikke helt hvitt...