Vintertur på Mjølfjell

Her i Bergen er det fremdeles deprimerende lite snø (altså ingenting), så, når snøen ikke kommer til meg, må jeg reise til snøen, nærmere bestemt Mjølfjell! Planen var vintertur med pappa og 2 netter i telt. Torsdag kveld pakket jeg sekken, og etter en kort skoledag på fredag, plukket pappa meg opp, and off we go!


Dag 1. Da vi fant parkeringsplass på Mjølfjell falt valget på Ljosanddalen. Vi rakk ikke å gå så lenge, for vi ville slå opp teltet i dagslys, men fikk i hvert fall noen kilometer inn i dalen. Etter å ha etablert en koselig camp begynte vi å smelte snø og middagen ble servert. Kylling i sursøt saus til meg, kylling i urtesaus til pappa. Real turmat er greit å ha. Min smakte for øvrig ikke særlig mye kylling og sursøt saus, men god var den likevel.  Resten av kvelden var det bare til å slappe av i soveposen!

Nam nam, ikke helt vanlig turmat,
men veldig godt!
Snøsmelting
Dag 2. I dag forsov vi oss, soveposen min er rett og slett alt for god, og etter frokost og klargjøring for tur var klokken allerede for mye. Men været var overskyet med snø i luften, så vi gikk ikke glipp av så alt for mye. Vi hadde bestemt oss for å la teltet stå og gikk innover dalen. I enden gikk vi oppover et stykke, over et vann og fortsatte lengre inn. Det var snøblindt og vi så heller lite. Et par ganger åpnet derimot skyene seg litt og vi fikk ett glimt av omgivelsene. Det varte derimot ikke lenge, og stort sett gikk vi som i en boble av bomull. Etter hvert var det bare en person som hadde gått spor innover. Til slutt tok vi en matpause, ingenting er bedre enn kakao og sjokolade i snøen, før vi begynte på tilbaketuren. Tilbake i teltet var det snøsmelting, middag, litt lesetid og avslapping og til slutt var det bare å legge seg. Men først, ut å pusse tenna i under månen, som klarte å trenge gjennom skyene. Det klarte dessverre ikke stjernene…

Sånn så det ut store deler av turen.
Alltid kjekt med fin utsikt!













Dag 3. I dag våknet vi til rypelyder rundt teltet. Det var kaldere, og etter hvert kom solen opp! Endelig kunne vi se hvordan det så ut rundt oss! Etter frokost pakket vi sammen leiren, og som vanlig var sekken ikke fullt så systematisk pakket som da jeg kom. Vi gikk ned til bilen med utstyret, kjørte innover til Mjølfjell vandrehjem og parkerte der. Så gikk vi langs Rallarvegen mot Uppsete. Herlig med fint vær! Til slutt var det på tide og snu, og kjøre hjemover. Egentlig ville jeg bare bli igjen, kunne godt hatt en uke til der oppe! Det var trist å se at det bare ble mindre og mindre snø jo nærmere hjem vi kom.

... så det er gjerne likegreit å ta det når en kommer hjem.
Hygiene er viktig, men gjerne litt kaldt...



God morgen!


Ahh, så det er sånn det ser ut rundt oss?

Langs rallarveien


SOOOOL!
Våknet til nedsnødd telt første morgen :)

Og harespor i snøen